Jak przygotować projekt do druku

Bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie projektu graficznego do druku. Dzięki temu, zyskujemy gwarancje wydruku najlepszej jakości. Pierwszą istotną kwestią jest przygotowanie pliku ze spadami. Każda agencja działa na innym marginesie błędu, zazwyczaj jest to: 2-3mm z każdej strony. Poza ten obszar nie mogą wyjść żadne ważne elementy, takie jak: logo, tekst, dane firmy. Spady potrzebne są, aby uwzględnić ewentualny margines błędu gilotyny. Po drugie, przed zapisaniem pliku wszystkie teksty powinny zostać zamienione na krzywe. Krok ten zagwarantuje, że fonty nie zostaną zmienione, a projekt zostanie wydrukowany poprawnie.

Na co zwrócić uwagę:

1. NAZWA PLIKU

Nazwa pliku powinna zawierać: nazwę firmy, rodzaj materiału, ilość sztuk, a także rozdzielczość oraz wymiar do druku w centymetrach np:

firma_owv_10szt_720dpi_300x100.rar

2. ROZSZERZENIA PLIKÓW

TIFF, EPS, JPG, PDF, PSD, CDR

3. ROZDZIELCZOŚĆ

W przypadku wielkoformatowych wydruków solwentowych, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim odległość, z jakiej praca będzie oglądana.

 

4. ZAPISYWANIE PLIKÓW

Prace, które zawierają grafikę rastrowaną:

  • w postaci map bitowych CMYK
  • w formacie *.TIFF (kompresja LZW), *.JPG(max.quality), *.EPS z Photoshop’a bez podglądu, kompresja (JPG maximum quality)
  • w rozdzielczości odpowiedniej do rozdzielczości druku, w skali 1:1

Prace, które zawierają tylko grafikę wektorową:

  • w postaci map bitowych CMYK
  • w postaci plików *.EPS, *.CDR (zmieniając fonty na krzywe)
  • w rozdzielczości odpowiedniej do rozdzielczości druku, w skali 1:1

5. DOSTARCZENIE PLIKÓW

Projekty graficzne mogą być dostarczane do naszej firmy na nośnikach typu: CD, DVD,

pamięci USB lub zapisane bezpośrednio na naszym serwerze ftp.

WAŻNE!

Przed wysłanie pracy do druku należy dokładnie sprawdzić jej ostateczny rozmiar. Niektóre programy przekłamują rozmiary podczas eksportu, zmieniając nawet proporcje boków (np. COREL). Eksportując pliki przygotowywane w Corel Draw, prosimy o nieprzekraczanie wartości 10000px. Po przekroczniu tej wartości pliki eksportowane są zniekształcone.

  • W przypadku pracy w formacie postscript-owym *.EPS należy sprawdzić ją, otwierając np. w programie PHOTOSHOP.
  • Dla prac postscript-owych zaleca się sporządzenie prostego proof’a w postaci pliku *.JPG, który pozwoli nam upewnić się, że plik wygląda u nas tak samo jak u Państwa.
  • Plik powinno się zapisać w trybie CMYK bez użycia profili, a następnie ocenić jego kolorystykę.
  • Aby uzyskać efekt głębokiej czerni należy kolor czarny przygotować w następujących proporcjach: C – 50%, M – 50%, Y – 50%, K – 100%